Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

Εξοικονoμηση νερου στο σπιτι με επτα απλους τροπους.

Γνωρίζατε ότι με ένα πεντάλεπτο ντους έχει καταναλώσει περισσότερο νερό απ’ ότι ο μέσος άνθρωπος ημερησίως στον αναπτυσσόμενο κόσμο;

Η εύκολη πρόσβαση σε καθαρό και πόσιμο νερό δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι το πολύτιμο στοιχεία τελεί εν αφθονία. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι έτσι ακριβώς όπως έχουν δείξει πρόσφατες μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας.

Διαβάστε επτά εύκολους τρόπους εξοικονόμησης νερού στο σπίτι και επιδείξτε κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά.

1. Μουλιάστε τα άπλυτα πιάτα και κατσαρολικά

Το μούλιασμα των πιάτων κάνει το καθάρισμά τους ευκολότερο και μειώνει την κατανάλωση νερού στο ξέπλυμα.

2.Εγκαταστήστε αισθητήρες ή πεντάλ στις βρύσες

Μια βρύση που τρέχει καταναλώνει πάνω από 3,5 λίτρα νερού ανά λεπτό. Σκεφθείτε το νερό που σπαταλάτε όταν πλένετε το πρόσωπο ή τα δόντια σας με τη βρύση ανοιχτή. Ένας τρόπος να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα είναι η εγκατάσταση συστήματος που επιτρέπει τη ροή νερού στο νιπτήρα ή το νεροχύτη με τη χρήση αισθητήρα. Την ίδια δουλειά κάνει και το πεντάλ, ενώ παράλληλα διατηρείτε τις βρύσες σας καθαρές.

3. Καταναλώστε ένα τουλάχιστον χορτοφαγικό γεύμα ανά βδομάδα

Αν αναρρωτιέστε τι σχέση έχει η χορτοφαγία με την κατανάλωση νερού, η σύνδεση είναι απλή: απαιτείται πολύ μεγαλύτερη ποσότητα νερού στην κτηνοτροφία απ’ ότι στην καλλιέργεια λαχανικών. Η αντικατάσταση μόλις 120 γραμμαρίων μοσχαρίσου κρέατος με ζυμαρικά, ρύζι ή κάποια άλλη επιλογή μεταφράζεται στην εξοικονόμηση 15.000 λίτρων νερού.

4. Συντομέψτε την παραμονή σας στο ντους

Κάνοντας μπάνιο, καταναλώνετε 18 με 25 λίτρα νερού ανά λεπτό. Μείνετε ένα ή δυό λεπτά λιγότερο στο ντους και κάντε τους υπολογισμούς.

5. Εκμεταλλευτείτε το χρησιμοποιημένο νερό

Παρότι δεν πίνεται, το χρησιμοποιημένο νερό από το μπάνιο ή από το ξέπλυμα λαχανικών μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί για το πότισμα των φυτών σας.

6. Εγκαταστήστε ένα καζανάκι χαμηλής κατανάλωσης νερού

Οι τουαλέτες καταναλώνουν περίπου το 27% του νερού στο σπίτι, περισσότερο από τα πλυντήρια ρούχων και πιάτων. Σύγχρονα καζανάκια απελευθερώνουν ικανή ποσότητα νερού για να απομακρύνει τις ακαθαρσίες, χωρίς να σπαταλούν πόρους όπως τα παλαιότερα.

Συχνά έχουν δύο κομβία, ανάλογα με την ποσότητα νερού, μικρή ή μεγάλη που θέλουμε να απελευθερώσουμε.

Εναλλακτικά, αν δεν μπορούμε να αγοράσουμε καινούργιο καζανάκι μπορούμε να βάλουμε μια φιάλη αναψυκτικού γεμάτη άμμο ή χαλίκια στη δεξαμενή νερού ώστε να μειώσουμε τον αντλούμενο όγκο νερού.

7. Σφραγίστε τις διαρροές

Αν ο νεροχύτης σας “τρέχει” μπορεί να σπαταλάτε έως 10 λίτρα ημερησίως, πέρα από το οικονομικό κόστος. Η λύση είναι απλή: φωνάξτε τον υδραυλικό ή φτιάξτε το μόνος σας.
   
                                                                                              Πηγή: http://www.econews.gr
Read more »

Ενεργεια: πως δημιουργηθηκαν τα προβληματα ρευστοτητας.

Σοβαρά προβλήματα ρευστότητας αντιμετωπίζει ο ενεργειακός τομέας, ενώ τα συσσωρευμένα χρέη και οι αλλαγές των κανόνων στην αγορά δημιουργούν συχνά ανυπέρβλητα εμπόδια.

Εξαιτίας της κατάστασης, 12 χρόνια μετά την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, ο Έλληνας καταναλωτής δεν απολαμβάνει χαμηλά τιμολόγια, ενώ δεν έχει επιλογές σε ό,τι αφορά τους προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Η αγορά ενέργειας έφθασε φέτος στα όρια κατάρρευσης, με αποτέλεσμα να κλείσουν τρεις εταιρείες εμπορίας και όλες να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.

Πώς όμως προέκυψε το χρηματοδοτικό κενό;

Εξαιτίας απλήρωτων λογαριασμών 1 δισ. ευρώ από καταναλωτές οι προμηθευτές ενέργειας (ΔΕΗ και ιδιώτες πάροχοι) δεν καταβάλλουν στο Σύστημα (ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ) τις ανάλογες οφειλές.

Με τη σειρά τους οι λειτουργοί της αγοράς δεν αποδίδουν στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ, Μυτιληναίος, Τέρνα Ενεργειακή, Elpedison κ.ά.) το αντίτιμο για τις πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας στο σύστημα.

Έτσι οι παραγωγοί αδυνατούν να πληρώσουν τη ΔΕΠΑ που τους τροφοδοτεί με πρώτη ύλη (φυσικό αέριο) για την παραγωγή ενέργειας και η ΔΕΠΑ βρίσκεται αντιμέτωπη με τους διεθνείς προμηθευτές της (τη ρωσική Gazprom ή την τουρκική Botas).

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι το έλλειμμα στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έφτανε το καλοκαίρι τα 400 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περίπου 180 εκατ. ευρώ από τα 400 οφείλονται σε παραγωγούς ΑΠΕ.

Όταν με νόμο οι παραγωγοί ΑΠΕ παίρνουν εγγυημένη εξαπλάσια τιμή από τη μέση τιμή συστήματος χωρίς ωστόσο να προηγηθεί χρηματοδοτική μελέτη, δεν είναι δυνατόν το «πράσινο τέλος» να φθάνει για να πληρωθούν οι παραγωγοί, όσο βαθιά και αν βάλουν το χέρι στην τσέπη οι καταναλωτές.

                                                                                                    Πηγή: http://www.econews.gr
Read more »

Κωνσταντινουπολη: καθαριζοντας τον μολυσμενο Βοσπορο

Η Κωνσταντινούπολη έχει εξελιχθεί σε μια τεράστια πόλη με πληθυσμό της τάξης των 15 εκατομμυρίων κατοίκων και πρόσβαση στη θάλασσα.

Η μαζική αύξηση του πληθυσμού παράλληλα με την ταχεία εκβιομηχάνιση της Τουρκίας συντέλεσαν στην υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο Βόσπορο.

Τώρα, οι Αρχές της πόλης προειδοποιούν ότι οι υπάρχουσες μονάδες επεξεργασίας λυμάτων δεν επαρκούν για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών.

Τα τελευταία 70 χρόνια ο πληθυσμός της Κωνσταντινούπολη έχει δεκαπενταπλασιαστεί αλλά με υψηλό αντίτιμο: ο Βόσπορος έχει μετατραπεί σε θαλάσσια χωματερή και τα επιπλέοντα σκουπίδια αποτελούν κοινό θέαμα σε πολλές παραθαλάσσιες περιοχές της Πόλης.

Όπως λέει η υπεύθυνη επικοινωνίας της Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος της Τουρκίας (TURMEPA) Τάνλα Σιλάι “η θάλασσα μαζεύει ολοένα και περισσότερα σκουπίδια και ο πληθυσμός αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς”.

Η TURMEPA ιδρύθηκε το 1994 και είναι μια από τις πρώτες περιβαλλοντικές οργανώσεις προστασίας των υδάτων στη γειτονική χώρα. Μια από τις πρώτες της δράσεις ήταν ο καθαρισμός του Βοσπόρου. Μόνο φέτος έχουν συλλεχθεί 70 κιλά απορριμμάτων, το 80% των οποίων είναι πλαστικά.

Ωστόσο, το κύριο πρόβλημα δεν είναι τα σκουπίδια που απορρίπτονται στο Βόσπορο, αλλά τα αποχετευτικά λύματα, καθώς το 80% δεν τυγχάνει ορθής επεξεργασία.

Το βάθος στα νερά του Βοσπόρου κυμαίνεται από 36 έως 124 μέτρα. Το κανάλι έχει μήκος 30 χιλιομέτρων και μέγιστο πλάτος 3.700 μέτρα. Ήδη παρατηρείται μεγάλη αύξηση στις συγκεντρώσεις αζώτου και φωσφόρου, ουσίες που προκαλούν ευτροφισμό, δηλαδή αύξηση του φυτοπλαγκτόν και εξάντληση του οξυγόνου με σοβαρές συνέπειες για τη θαλάσσια ζωή.

Αυτή τη στιγμή τα λύματα της Κωνσταντινούπολης απορρίπτονται με τη μέθοδο της απόρριψης σε μεγάλα βάθη. “Το νερό στο Βόσπορο χωρίζεται σε τρία επίπεδα” εξηγεί ο Δρ Χουρέμ Μπαϊχάν του Yildiz Technical University. “Το πρώτο επίπεδο αποτελείται από νερό που εισέρχεται από τον Εύξεινο Πόντο, το δεύτερο είναι νερό από τη Θάλασσα του Μαρμαρά που ανεβαίνει προς τον Εύξεινο Πόντο και το τρίτο είναι το νερό από τα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων που απορρίπτεται σε μεγάλα βάθη”.

Η TURMEPA θα αντλήσει καθαρό νερό από το προάστειο Istinye του Βοσπόρου και θα το διοχετεύσει στο ποτάμι Kagathane που εκβάλλει στο Κεράτιο Κόλπο, με στόχο να καθαρίσει αυτή η τουριστική περιοχή.

Κάθε χρόνο, η TURMEPA συλλέγει 18 χιλιάδες τόνους λυμάτων και 1000 τόνους στερεών αποβλήτων από πλοία στη θαλάσσια περιοχή της Κωνσταντινούπολης.

Τα τελευταία 50 χρόνια παρατηρείται σημαντική συρρίκνωση της βιοποικιλότητας με απώλεια 120 ειδών ψαριών.
                                                                                                Πηγή: http://www.econews.gr
Read more »

Πως η κοπρια σωζει απο τον καυσωνα (video)






Η θερμοκρασία εδάφους στη Νότιο Αφρική, όπου ζει το σκαθάρι κοπριάς, είναι από τις υψηλότερες παγκοσμίως, κάτι που δεν φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά το ζωύφιο.

Σύμφωνα με Ελβετούς ερευνητές, το σκαθάρι έχει αναπτύξει ένα αποτελεσματικό σύστημα για να δροσίζεται και να διατηρεί τη θερμοκρασία του σώματός του σε χαμηλά επίπεδα.

Πιο συγκεκριμένα, όπως παρατήρησαν οι ερευνητές, τις πιο ζεστές ώρες της ημέρας το σκαθάρι σκαρφαλώνει στη μπαλίτσα κοπριάς που κουβαλά.

Χρησιμοποιώντας υπέρυθρες κάμερες οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι όταν το σκαθάρι σκαρφάλωνε στη μπαλίτσα κοπριάς η θερμοκρασία του μειωνόταν δραματικά μέσα σε δέκα δευτερόλεπτα.

Η κοπριά παραμένει δροσερή μέσω της εξάτμισης των υγρών στοιχείων της, λειτουργεί δηλαδή σαν το κλιματιστικό.

Για να επιβεβαιώσουν τη θεωρία τους οι επιστήμονες πραγματοποίησαν ένα πείραμα με σκαθάρια κοπριάς, τα οποία χώρισαν σε δυο ομάδες.

Η μια ομάδα τέθηκε σε ελεγχόμενο περιβάλλον στη σκιά και η άλλη στον ήλιο.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, τα σκαθάρια κάτω από τον ήλιο ανέβαιναν στη μπαλίτσα κοπριάς επτά φορές περισσότερο συγκριτικά με τα σκαθάρια που βρίσκονταν στη σκιά.

Εκτός αυτού οι ερευνητές ζωγράφισαν στα άκρα ορισμένων σκαθαριών μπότες σιλικόνης. Τα σκαθάρια με τις μπότες επίσης ανέβαιναν στη μπαλίτσα τους λιγότερο συχνά.

Οι επιστήμονες εκτιμούν τώρα ότι το μυστικό για να διατηρήσουμε χαμηλές θερμοκρασίες όταν ο υδράργυρος δείχνει «κόκκινο» βρίσκεται στο σκαθάρι κοπριάς, που αποτελεί ένα συνδυασμό περιττωμάτων και εμετού.

Πηγή: http://econews.gr
Read more »

Η αρκουδα “Ζαΐρα” νεκρη – Πιθανοτητα την πυροβολησαν





Μοιραίο ήταν το τέλος για τη «Ζαΐρα», την ενήλικη θηλυκή αρκούδα η οποία φώλιαζε κοντά στον οικισμό του Τσοτυλίου εδώ και δύο χρόνια.

Τόσο το 2011 όσο και το 2012, η παρουσία της θηλυκής αρκούδας μαζί με τα μικρά της (2 την πρώτη χρονιά και 1 τη δεύτερη), τόσο κοντά στον οικισμό είχε απασχολήσει τους κατοίκους της περιοχής αλλά και τις αρμόδιες αρχές, δεδομένης της φαινομενικής τουλάχιστον εξοικείωσης της με την ανθρώπινη παρουσία.

Η συγκεκριμένη αρκούδα η οποία είχε ραδιοσημανθεί από την ΚΑΛΛΙΣΤΩ τόσο το 2011 όσο και το 2012, στο πλαίσιο του κοινοτικού προγράμματος LIFE07NAT/GR/000291, και παρακολουθούνταν συστηματικά, βρέθηκε πριν μερικές μέρες από την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης της οργάνωσης, μεταξύ των χωριών Φυτώκιο και Ανθοχώρι Κοζάνης, νεκρή και σε προχωρημένη αποσύνθεση.

Τα σπλάχνα του άτυχου ζώου είχαν ήδη καταναλωθεί από άλλα ζώα, γεγονός που δυσχεραίνει τη δυνατότητα νεκροψίας και εξακρίβωσης των αιτιών θανάτου της. Παρόλα αυτά, το ζώο εκτιμάται πως πυροβολήθηκε, αφού δε βρέθηκαν άλλα νεκρά ζώα στην περιοχή, γεγονός που θα συνηγορούσε στο ενδεχόμενο θανάτωσης της αρκούδας με τη χρήση δηλητηριασμένου δολώματος. Σε κάθε περίπτωση η λαθροθηρία αρκούδας είναι παράνομη και οι ένοχοι θα πρέπει να τιμωρηθούν, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως καμία υπόθεση παράνομης εξόντωσης αρκούδας δεν έχει μέχρι σήμερα τελεσιδικήσει.

Τα πρόσφατα περιστατικά προσεγγίσεων αρκούδων σε οικισμούς, με χαρακτηριστικότερα αυτά στο Τσοτύλι Κοζάνης και στην παραλίμνια περιοχή της Καστοριάς (στην ευρύτερη περιοχή του Δισπηλιού), αποτέλεσαν το τελευταίο διάστημα αιτία έντονων συζητήσεων σχετικά με τη «φυσικότητα» και την «οριακότητα» του φαινομένου, αλλά και σχετικά με τους ενδεδειγμένους τρόπους διαχείρισης αντίστοιχων περιστατικών.

Η ΚΑΛΛΙΣΤΩ, στο πλαίσιο των έργων LIFE που υλοποιεί αυτή την περίοδο και στο πλαίσιο των δράσεων της Ομάδας Άμεσης Επέμβασης για την αρκούδα, βρέθηκε στις περιοχές αυτές και σε συνεργασία και συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς (Δασαρχεία, Φορείς Διαχείρισης), πρότεινε και εφάρμοσε πιλοτικά συγκεκριμένες λύσεις σχετικά με την αντιμετώπιση των περιστατικών αυτών και προσέφερε αφειδώς όλα τα τεχνικά μέσα και το εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτει, εντείνοντας παράλληλα τις προσπάθειες ενημέρωσης του κοινού σχετικά με την υιοθέτηση αποτελεσματικών μέτρων πρόληψης τα οποία θα μπορούν μειώσουν σημαντικά τη σύγκρουση ανθρώπου και αρκούδας.

Η παράνομη θανάτωση αρκούδων αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα το οποίο θα πρέπει να εξεταστεί και σε σχέση με το συνολικότερο ζήτημα προσέγγισης αρκούδων σε οικισμούς, με την υιοθέτηση ενός ενιαίου Πρωτοκόλλου αντιμετώπισης αντίστοιχων περιστατικών. Σε ειδική συνάντηση η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2012, μεταξύ στελεχών της Ειδικής Γραμματείας Δασών του ΥΠΕΚΑ και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Δασαρχείων, περιβαλλοντικών οργανώσεων αλλά και άλλων εμπλεκόμενων φορέων, οι εκπρόσωποι της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ κατέθεσαν προς έγκριση από το αρμόδιο Υπουργείο, ένα ειδικό Πρωτόκολλο ενεργειών για την αντιμετώπιση περιπτώσεων αλληλεπιδράσεων ανθρώπου και αρκούδας, ενώ παράλληλα τόνισαν την επιτακτική ανάγκη επικαιροποίησης, επισημοποίησης και ενεργοποίησης ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την αρκούδα, ειδικό σκέλος του οποίου θα περιλαμβάνει το προαναφερόμενο Πρωτόκολλο, έτσι ώστε να μη γινόμαστε διαρκώς μάρτυρες αντίστοιχων περιστατικών αυτοδικίας και παράνομων θανατώσεων αρκούδων.


                                                                                             Πηγή : http://www.econews.gr
Read more »

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

Η πιο οικονομικη και αξιοπιστη λυση για τη Διαχειριση Απορριμματων στην Αττικη


Πρόληψη – Ανακύκλωση – Κομποστοποίηση

Η πιο οικονομική και αξιόπιστη λύση 
για τη Διαχείριση Απορριμμάτων στην Αττική
Η Πράσινη Πρόταση, μια αξιόπιστη και οικονομική διέξοδο στο φλέγον ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική παρουσιάζεται σήμερα από την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης και τη Greenpeace. Η κοινή πρόταση των περιβαλλοντικών οργανώσεων αποτελεί ένα ολοκληρωμένο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης των Απορριμμάτων της Αττικής (ΠΕΣΔΑ) και έρχεται ως συνέχεια της στρατηγικής και των προτάσεων που έχουν καταθέσει στο παρελθόν για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Τα συγκριτικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη του προτεινόμενου Περιφερειακού Σχεδιασμού είναι σημαντικά, ιδίως σε μια περίοδο τεράστιας οικονομικής στενότητας, τόσο για το δημόσιο και τους ΟΤΑ, όσο για τους πολίτες, που – τελικά – θα κληθούν να πληρώσουν τις όποιες κεντρικές επιλογές.
Οι δύο οργανώσεις καταθέτουν ένα λεπτομερή Περιφερειακό Σχεδιασμό, που βασίζεται στο τρίπτυχο Πρόληψη – Ανακύκλωση – Κομποστοποίηση, απαντά σε όλα τα βασικά ερωτήματα  που θα έπρεπε να απαντά ένας ΠΕΣΔΑ, δεν οδηγεί σε επικίνδυνες ή ακριβές λύσεις (όπως η καύση/ενεργειακή αξιοποίηση) και έχει το χαμηλότερο κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας. Η Πράσινη Πρόταση, σε σχέση με τον υπάρχοντα ΠΕΣΔΑ, έχει τα παρακάτω συντριπτικά πλεονεκτήματα:
  • Είναι κατά περίπου 100 €/t οικονομικότερη στο συνολικό κόστος διαχείρισης. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να εξοικονομηθούν αθροιστικά από τους δήμους της Αττικής περισσότερα από 7 δις € την περίοδο 2015-2040 ή 271 εκατομμύρια € ετησίως!!!
  • Δημιουργούνται, από σήμερα και στο μέλλον, 6.644 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας, που είναι κατά 4.556 θέσεις εργασίας περισσότερες από τον σημερινό ΠΕΣΔΑ.
  • Έχει πολύ λιγότερα χρηματοοικονομικά προβλήματα. Συγκεκριμένα, η Πράσινη Πρόταση απαιτεί 301 εκατ. €, συνολικές επενδύσεις, των εκ των οποίων υπάρχει σχετική δυσκολία άμεσης χρηματοδότησης μόνο για τα 75 εκατ. €. Αντίστοιχα ο σημερινός ΠΕΣΔΑ απαιτεί 540 εκατ. € συνολικών επενδύσεων, εκ των οποίων για τα 410 εκατ. € υπάρχει η αντίστοιχη δυσκολία. Η Πράσινη Πρόταση προσφέρει συγκριτικά σαφώς περισσότερες εναλλακτικές επιλογές χρηματοδότησης και ταυτόχρονα μειώνει ακόμη περισσότερο τα χρηματοοικονομικά προβλήματα, λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας υλοποίησης των πολλών και μικρότερων έργων και δράσεων.
  • Επιτυγχάνει πολλαπλασιασμό των υλικών που εκτρέπονται πριν την τελική διαχείριση (δηλαδή δεν καταλήγουν στα σκουπίδια).
  • Επιτυγχάνει πολύ μεγαλύτερη μείωση των υπολειμμάτων, που καταλήγουν για ταφή.
  • Επιτυγχάνει (μετά την πλήρη εφαρμογή του) όλους τους στόχους των Οδηγιών 31/1999 και 98/2008. Αντίθετα, ο σημερινός Σχεδιασμός (ΠΕΣΔΑ) δεν επιτυγχάνει τους στόχους της Οδηγίας 98/2008 το οριακό έτος 2020, αλλά ούτε και το 2040!!! Αυτή η διαπίστωση αναδεικνύει την αστοχία του σημερινού ΠΕΣΔΑ Αττικής, ο οποίος στηρίζεται στη διαχείριση σύμμικτων απορριμμάτων. Από μόνο του, το στοιχείο αυτό θα αρκούσε για τον επανασχεδιασμό του.
  • Υπάρχει χρόνος εφαρμογής της Πράσινης Πρότασης, αφού εκτιμήθηκε ότι ο ΧΥΤΑ Φυλής θα κορεστεί το 2021.
  • Παρατείνεται ο χρόνος ζωής των ΧΥΤΑ της Αττικής κατά 36 ή 30 χρόνια περισσότερο από τον σημερινό ΠΕΣΔΑ (ανάλογα το εάν θα γίνει η μονάδα βιοξήρανσης του σημερινού ΠΕΣΔΑ, εντός ή εκτός του ζωτικού χώρου του ΧΥΤΑ).
  • Έχει κατά τεκμήριο πολύ μεγαλύτερη κοινωνική αποδοχή.
Με βάση τα νέα δεδομένα απαιτείται άμεση αναθεώρηση του υπάρχοντος ΠΕΣΔΑ, που μπορεί να γίνει με βάση την Πράσινη Πρόταση. Εν όψει της επικείμενης προκήρυξης των έργων για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, οι οργανώσεις προτείνουν να προχωρήσουν τα έργα που – ούτως ή άλλως - περιλαμβάνονται και στην Πράσινη Πρόταση, ώστε να μη χαθεί άλλος χρόνος. 

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν από τον Περιφερειάρχη Αττικής, αντί να σπεύσει να επισφραγίσει ειλημμένες αποφάσεις για ακριβές και επικίνδυνες επιλογές, να στρέψει το βλέμμα του προς τις σύγχρονες λύσεις, που εμπεριέχει η Πράσινη Πρόταση, για το συμφέρον της κοινωνίας, του περιβάλλοντος και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Για περισσότερες πληροφορίες: 

Φίλιππος Κυρκίτσος  (ΟΕΑ) 210-8224281, 6936-140795, 
Νίκος Χαραλαμπίδης (Greenpeace) 210-3806374, 6979-395108
                                       Πηγή : http://www.ecorec.gr/

Read more »

Δ.Τ. Κουκλοθεατρο στα νηπιαγωγεια


3/5/2012
«Η δική μου χάρτινη ιστορία για τη γη» από την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης και την Tetra Pak Hellas S.A.
Η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης και η Tetra Pak Hellas S.A. πραγματοποίησαν σε συνεργασία πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με τίτλο «Η δική μου χάρτινη ιστορία για τη γη», πάνω σε θέματα σχετικά με την ανακύκλωση και την αξία της για το αστικό και φυσικό περιβάλλον.
H παραπάνω συνεργασία προέκυψε στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής πολιτικής και εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Tetra Pak. Στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής της ευθύνης, στοχεύει στην κινητοποίηση των καταναλωτών, και στην προστασία του περιβάλλοντος αναλαμβάνοντας δράσεις συστηματικής ενημέρωσης και εκπαίδευσης με προτεραιότητα την προώθηση της ανακύκλωσης καθώς και την ενημέρωση και εκπαίδευση σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος γενικότερα.
Δεδομένης της επιτυχίας του προγράμματος και με στόχο την επέκταση του σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, ξεκινούν παραστάσεις κουκλοθέατρου - παρόμοιας θεματολογίας - σε νηπιαγωγεία της Αττικής. Το κουκλοθέατρο, ως μέσο ενημέρωσης παιδιών προσχολικής ηλικίας για την ανακύκλωση, επιλέχθηκε καθώς:
  • Εκπαιδεύονται τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι
  • Τα παιδιά ταυτίζονται με την κούκλα και συμμετέχουν στις περιπέτειές της, παραδειγματίζονται και ταυτόχρονα διασκεδάζουν
  • Τα παιδιά ενημερώνονται χωρίς να κουράζονται
  • Αποτελεί εύκαμπτο και ανεξάντλητο μέσο διδασκαλίας που μπορεί να συμβάλει επιτυχώς στη δημιουργία περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά

Οι στόχοι του προγράμματος
Στόχοι του προγράμματος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης και της Tetra Pak είναι:
  • Να εξοικειωθούν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας με την έννοια της ανακύκλωσης
  • Να αναγνωρίσουν το σκουπίδι ως πρόβλημα για το αστικό και φυσικό περιβάλλον
  • Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το τρίπτυχο: Πρόληψη, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση
  • Να αντιληφθούν την αναγκαιότητα να γίνει η ανακύκλωση καθημερινή συνήθεια όλων μας
  • Να ευαισθητοποιηθούν, και με τη σειρά τους να ευαισθητοποιήσουν γονείς, αδέρφια, φίλους και συγγενείς, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση των πολιτών που συμμετέχουν ενεργά στην Ανακύκλωση
Στο πλαίσιο του προγράμματος, θα υλοποιηθούν 80 παραστάσεις με στόχο να ψυχαγωγηθούν και ενημερωθούν τουλάχιστον 3.000 μαθητές προσχολικής ηλικίας. Οι παραστάσεις ξεκίνησαν το Μάρτιο και θα ολοκληρωθούν με τη λήξη του σχολικού έτους, τον Ιούνιο του 2012.
Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να προγραμματίσουν παραστάσεις στο σχολείο τους μπορούν να επικοινωνήσουν με την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, e - mail: schools @ ecorec.gr, Τηλ.: 210 - 8224481.
Οι παραστάσεις δεν ενέχουν κόστος για το σχολείο.
Οι συντελεστές του κουκλοθέατρου:
Σενάριο: Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Ξένια Ασημακάκη, Άννα Κοντολέων
Σύνθεση – Μουσική επιμέλεια: Χάρης Μπουτσελάκης
Τραγούδι: Γιάννης Νικολάου
                                                                                                                     Πηγή : http://www.ecorec.gr/
Read more »

Τα 15 λαθη της ανακυκλωσης

Τα 15 λάθη της ανακύκλωσης

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι στον μπλε κάδο μπαίνουν αλουμινένιες, τσίγκινες, πλαστικές, γυάλινες και χάρτινες συσκευασίες. Τι γίνεται όμως όταν το γυαλί είναι σπασμένο ή το χαρτί λερωμένο; Διαβάστε τι δεν κάνουμε σωστά όταν ρίχνουμε τα σκουπίδια μας στους μπλε κάδους.
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΕΛΑΦΡΟΥ
Καθώς η ανακύκλωση οικιακών αποβλήτων κάνει σημαντικά βήματα και όλο και περισσότεροι επιθυμούν να συμμετάσχουν στην προσπάθεια να μειωθεί ο όγκος των σκουπιδιών, είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγονται ορισμένα λάθη, που ενδέχεται, αντί να λύσουν, να δημιουργήσουν προβλήματα. Εμείς συγκεντρώσαμε 15 «περίεργα υλικά» που φαίνονται κατάλληλα για ανακύκλωση, αλλά δεν είναι.
1. Σπασμένα γυαλιά. Οι γυάλινες συσκευασίες ανακυκλώνονται, αλλά τα σπασμένα γυαλιά όχι. Ο λόγος είναι ότι, καθώς η διαλογή στα κέντρα γίνεται συνήθως με τα χέρια, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τραυματισμού των εργαζομένων. Αυτό σημαίνει ότι, αν σπάσει ένα ποτήρι ή ένα μπουκάλι, δεν το πετάμε στους μπλε κάδους, αλλά στους κοινούς.
2. Κουτιά από πίτσα, συσκευασίες έτοιμου φαγητού. Τα κουτιά της πίτσας είναι από χαρτόνι, οπότε μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι είναι ανακυκλώσιμα. Οταν τα πετάμε όμως είναι γεμάτα λάδια και λίπη. Μάλιστα, όσο κι αν προσπαθήσουμε να τα καθαρίσουμε, αυτό δεν γίνεται ολοκληρωτικά, καθώς πάντα μένουν υπολείμματα, ενώ και το ίδιο το χαρτόνι μοιάζει να έχει «ποτίσει». Επομένως, όχι μόνο δεν ανακυκλώνονται, αλλά δημιουργούν πρόβλημα στη διαδικασία διαχωρισμού (διαμορφώνεται μια λερωμένη μάζα). Το ίδιο κάνουμε και τις συσκευασίες έτοιμου φαγητού.
3. Σακούλες βιοδιασπώμενες ή φωτοδιασπώμενες. Μοιάζουν με τις απλές πλαστικές σακούλες, αλλά δεν είναι ίδιες. Ενώ οι απλές πλαστικές σακούλες μπορούν να ανακυκλωθούν και να γίνουν πλαστικό φιλμ, οι βιοδιασπώμενες ή φωτοδιασπώμενες, που διατίθενται κυρίως από τα σούπερ μάρκετ, έχουν ημερομηνία λήξης και από ένα σημείο και μετά αρχίζουν να αποσυντίθενται. Επομένως, δεν ανακυκλώνονται. Επίσης, υπάρχει περίπτωση η διαδικασία αποσύνθεσής τους να ξεκινήσει ενώ βρίσκονται στους μπλε κάδους ή στο κέντρο διαλογής της ανακύκλωσης, δημιουργώντας πολλά μικροσκοπικά κομματάκια, που συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πολτού σκουπιδιών, ο οποίος δυσχεραίνει την ανακύκλωση.
4. Κομματάκια χαρτί. Το σύστημα των μπλε κάδων δεν μπορεί να διαχειριστεί κομμάτια χαρτιού, που είναι μικρότερα από μια σελίδα μεγέθους Α4. Αυτό σημαίνει ότι σχισμένες σελίδες, εισιτήρια και άλλα χαρτάκια δεν πρέπει να ρίχνονται στους μπλε κάδους, γιατί δημιουργούν ένα χάρτινο κατακάθι που κάνει την όλη διαδικασία πιο χρονοβόρο.
5. Βρεγμένο ή λερωμένο χαρτί. Λερωμένες χαρτοπετσέτες ή κομμάτια λαδωμένου χαρτιού όχι μόνο δεν ανακυκλώνονται, αλλά αχρηστεύουν και τα υπόλοιπα ανακυκλώσιμα υλικά. Ακατάλληλο για ανακύκλωση είναι και το βρεγμένο χαρτί, ακόμη κι όταν στεγνώσει, γιατί οι ίνες του χαρτιού «μαζεύουν» όταν βρέχονται. Στους μπλε κάδους καλό είναι να μη ρίχνουμε χαρτί κουζίνας και χαρτί υγείας, ακόμα κι αν ειναι καθαρά.
6. Υλικά από πηλό. Αρκετά είδη καθημερινής χρήσης είναι κεραμικά, δηλαδή προέρχονται από ψημένο πηλό, όπως οι παλιές κούπες του καφέ, τις οποίες αντικαθιστούμε. Δεν πρέπει όμως να πεταχτούν στον μπλε κάδο, γιατί η ανακύκλωσή τους δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση.
7. Αφρολέξ και φελιζόλ. Και τα δύο είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα υλικά, καθώς μπορούν να πάρουν φωτιά σε οποιοδήποτε στάδιο της πορείας της ανακύκλωσης. Συνεπώς, η ρίψη τους στους μπλε κάδους δημιουργεί προβλήματα.
8. Συσκευασίες τοξικών υλικών. Πλαστικές ή μεταλλικές συσκευασίες, που περιείχαν ορυκτέλαια, αντιψυκτικά, εντομοκτόνα κ.ά., δεν πρέπει με τίποτα να ρίχνονται στους μπλε κάδους, γιατί τα κατάλοιπα των τοξικών δύσκολα απομακρύνονται.
9. Δισκάκια CD, DVD και βιντεοκασέτες. Παρότι κατασκευάζονται κατά κύριο λόγο από αλουμίνιο, τα ψηφιακά δισκάκια ή οι παλιές μας βιντεοκασέτες περιέχουν πολλές προσμείξεις, καθιστώντας αδύνατη την άμεση ανακύκλωσή τους. Το ίδιο ισχύει και για τις βιντεοκασέτες (όσες έχουν απομείνει), καθότι, εκτός από το πλαστικό περίβλημα, περιέχουν και την ταινία, η οποία δεν ανακυκλώνεται. Αν θέλουμε να τα ανακυκλώσουμε, θα πρέπει να τα στείλουμε στην Ανακύκλωση Α.Ε., Βιομηχανική περιοχή Κομοτηνής (Τ/25310-58.100), ή να τα παραδώσουμε στην εταιρεία Eurosun (Kτίριο SANYO, 12ο χλμ. εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας, Μεταμόρφωση).
10. Καλαμάκια και πλαστικά μαχαιροπίρουνα. Παρότι πλαστικά, τα συγκεκριμένα υλικά μιας χρήσης δεν διαχειρίζονται και δεν ανακυκλώνονται εύκολα από τα συστήματα ανακύκλωσης.
11. Πλαστικά έπιπλα. Οι μπλε κάδοι ανακύκλωσης δεν είναι κατάλληλοι για πλαστικά έπιπλα, παρά μόνο για υλικά συσκευασίας. Τα ογκώδη πλαστικά αντικείμενα, τα οποία συχνά περιέχουν και άλλα υλικά, πρέπει να κατευθύνονται στα κέντρα συγκέντρωσης ογκωδών αντικειμένων που οφείλει να διαθέτει κάθε δήμος.
12. Συρμάτινες κρεμάστρες. Οι περισσότερες έχουν και πλαστικά μέρη με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ανάμειξης των δύο υλικών. Για να μη δυσχεραίνουμε τη διαδικασία ανακύκλωσης, είτε διαχωρίζουμε το σύρμα από το πλαστικό είτε τις ρίχνουμε στους κοινούς κάδους σκουπιδιών.
13. Τηλεκάρτες. Δεν θεωρούνται συσκευασίες γι' αυτό και δεν πρέπει να μπαίνουν στους μπλε κάδους. Aλλωστε, το κόστος ανακύκλωσής τους είναι μεγαλύτερο από το κόστος παραγωγής, γι' αυτό και η μόνη λύση είναι η επαναχρησιμοποίηση (π.χ. διακοσμητικά υλικά και παιχνίδια).
14. Καπάκια από πλαστικά μπουκάλια. Ενώ τα πλαστικά μπουκάλια είναι βασικό ανακυκλώσιμο υλικό, τα καπάκια τους ανακυκλώνονται με διαφορετικό τρόπο. Αρα πρέπει να τα αφαιρούμε και να τα πετάμε ξεχωριστά στον μπλε καδο.
15. Κουτιά χυμών. Υπάρχουν ορισμένα κουτιά χυμών που δεν ανακυκλώνονται, λόγω του συνδυασμού πλαστικού και χαρτονιού. Πριν το πετάξουμε στον μπλε κάδο, πρέπει να ελέγξουμε αν φέρει την ειδική σήμανση καταλληλότητας για ανακύκλωση.
Δεν ξεχνάμε…
1. Να διαχωρίζουμε καθημερινά τα υλικά συσκευασίας από τα υπόλοιπα απορρίμματα.
2. Να αδειάζουμε εντελώς τις συσκευασίες από τα υπολείμματα και, αν χρειάζεται, να τις ξεπλένουμε.
3. Να διπλώνουμε/ συμπιέζουμε τα χαρτοκιβώτια.
4. Δεν πετάμε στον κάδο τα υλικά συσκευασίας μέσα σε δεμένες σακούλες, αλλά τα ρίχνουμε χύμα.
5. Δεν πετάμε ποτέ κοινά σκουπίδια στους μπλε κάδους ανακύκλωσης.
6. Κλείνουμε τους κάδους, για να προστατεύσουμε τα ανακυκλώσιμα υλικά από τη βροχή.

Πηγή: Ελληνική εταιρεία Αξιοποίησης της Ανακύκλωσης, www.herrco.gr

Read more »

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ


Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε. - Ποιοί είμαστε
Η εταιρεία ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Α.Ε. αποτελεί τον υπεύθυνο φορέα για την οργάνωση και τη λειτουργία του Συλλογικού Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης των Αποβλήτων Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (Α.Η.Η.Ε.) στην Ελλάδα.

Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Α.Ε. έχει ως πρωταρχική επιδίωξη την επίτευξη των Εθνικών Στόχων, έτσι όπως αυτοί καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή και την Ελληνική νομοθεσία, καθώς και τον αποτελεσματικό έλεγχο του κόστους της Εναλλακτικής Διαχείρισης των Α.Η.Η.Ε.

Η συμμετοχή στην ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Α.Ε. εξασφαλίζει στις επιχειρήσεις που παράγουν, εισάγουν και μεταπωλούν ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό, την απαλλαγή τους από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων σχετικά με την Εναλλακτική Διαχείριση των Α.Η.Η.Ε. που τους επιβάλλει ο Νόμος 2939/2001 και το Προεδρικό Διάταγμα 117/2004, εγκεκριμένο από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Α.Ε. είναι πιστοποιημένη κατά ISO 9001:2008 και είναι πιστοποιημένη κατά ISO 14001:2004
Από:http://www.electrocycle.gr/site/


 

Read more »

Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012

Το Αειφορο Σχολειο

Το αειφόρο σχολείο είναι ένα σχολείο χαρούμενο, ήρεμο, ασφαλές, προοδευτικό, ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες χαίρονται να φοιτούν, ένα σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν τα ταλέντα, τις ικανότητές τους και την κριτική σκέψη, ένα σχολείο που δίνει χρόνο για αναστοχασμό, που δείχνει κατανόηση και αγάπη για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την επίδοσή τους στα μαθήματα, ένα σχολείο εργαστήρι της ζωής και της χαράς. 
Το «Αειφόρο Σχολείο» είναι ένα εφικτό όραμα, μια εφικτή ουτοπία. Η βασική ιδέα του «Αειφόρου Σχολείου», είναι η ενσωμάτωση της ιδέας και των αξιών της αειφορίας σε κάθε πλευρά της ζωής του, δηλαδή στη διοίκηση, στη μαθησιακή διαδικασία, στη διαχείριση των κτηρίων, στις μετακινήσεις από και προς το σχολείο, στις σχέσεις του σχολείου με τη σχολική και την ευρύτερη τοπική κοινότητα. Μπορούμε να κατατάξουμε τα χαρακτηριστικά του αειφόρου σχολείου σε τρεις γενικές κατηγορίες ή σε τρεις αλληλοσυνδεόμενους και αλληλεξαρτώμενους τομείς: 

Α. Τον παιδαγωγικό
Β. Τον κοινωνικό και οργανωσιακό
Γ. Τον περιβαλλοντικό
Ας δούμε πιο αναλυτικά καθέναν τους τομείς αυτούς:
Α. Ο παιδαγωγικός τομέας
Το αειφόρο σχολείο έχει απορρίψει οριστικά και αμετάκλητα τον δασκαλοκεντρισμό. Ηομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας είναι αυτή που ταιριάζει στο Αειφόρο Σχολείο, εμπλουτισμένη και με άλλες ενεργητικής μορφής διδακτικές προσεγγίσεις όπως το παιχνίδι ρόλων, η δραματοποίηση, η προσομοίωση, η ιστοριογραμμή, κ.ά. Η υιοθέτηση της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας προσδιορίζει και την διευθέτηση των θρανίων και των θέσεων των μαθητών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας, ενώ αυτή η διευθέτηση συμβάλλει στην αλλαγή και βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των παιδιών, δηλαδή συμβάλλει στη συνολική βελτίωση του κλίματος της τάξης, άρα του κλίματος του σχολείου. Στο αειφόρο σχολείο με συμμετοχικές και μαθητοκεντρικές διδακτικέςπροσεγγίσεις αναπτύσσονται οι δεξιότητες και ικανότητες των μαθητών για κριτική σκέψη, για κατανόηση άλλων πολιτισμών, για αποδοχή του διαφορετικού, για επιθυμία συμμετοχής στα κοινά και για ανάπτυξη της δημοκρατικής συνείδησης. Η ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στην μαθησιακή διαδικασία, η λειτουργία του εκπαιδευτικού ως συντονιστή της πορείας για ανακάλυψη της νέας γνώσης από τον ίδιο το μαθητή, η εγκατάλειψη του ρόλου του μεταβιβαστή της γνώσης από τον εκπαιδευτικό στον μαθητή, η εισαγωγή τεχνολογικών καινοτομιών στη μαθησιακή διαδικασία, είναι επίσης πλευρές του αειφόρου σχολείου. 

Τα θέματα Αειφορίας θα πρέπει να ενσωματωθούν σε όλες τις πλευρές του αναλυτικού προγράμματος. Τέτοια θέματα είναι: Η προστασία του περιβάλλοντος, η προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού και του ανθρώπου γενικότερα, η κατανόηση και αναγνώριση άλλων ανθρώπινων πολιτισμών, η πρόληψη και η προστασία της υγείας του ανθρώπου και των ζωντανών οργανισμών, η εκπαίδευση για την ειρήνη και την ειρηνική συμβίωση, ο διάλογος των θρησκειών, η αποφυγή της βίας κάθε μορφής, η λειτουργία των οικονομικών συστημάτων, κ.ά.

Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα διαρκούς επαγγελματικής ανάπτυξης μέσω της επιμόρφωσης και της αυτομόρφωσης, όπως επίσης ο διευθυντής/η διευθύντρια και όλοι οι εμπλεκόμενοι στη σχολική ζωή. 
Το κρυφό αναλυτικό ή παρα-πρόγραμμα, είναι οι αδιόρατες σχέσεις μεταξύ των παραγόντων του σχολείου, είναι το λιπαντικό που κάνει τις σχέσεις ναλειτουργούν, το σχολείο να είναι παραγωγικό, την εικόνα του σχολείου ελκυστική στους γονείς και στους τρίτους, τους εκπαιδευτικούς να νιώθουν ωραία μεταξύ τους, με τη διεύθυνση του σχολείου και με τους μαθητές. Πλευρές αυτού του κρυφού αναλυτικού είναι οι προαιρετικές σχολικές δραστηριότητες, τα παραγόμενα προϊόντα αυτών των δραστηριοτήτων, η μείωση ή εξαφάνιση της ανάγκης για επιβολή ποινών, η μείωση των κρουσμάτων βίας και βανδαλισμού στο σχολείο, η μεγαλύτερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις εκπαιδευτικές επισκέψεις και πολυήμερες εκδρομές, η αύξηση των δανειζόμενων βιβλίων από τη σχολική βιβλιοθήκη, η βελτίωση της σχολικής υγιεινής, η βελτίωση των προσφερόμενων προϊόντων στο σχολικό κυλικείο κ.ά. 



Β. Ο κοινωνικός και οργανωσιακός τομέας

Ο κοινωνικός και οργανωσιακός τομέας περιλαμβάνει το στυλ της ηγεσίας του σχολείου, τις σχέσεις του σχολείου με την τοπική κοινωνία-Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τους γονείς, με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων κτλ. Η ηγεσία του σχολείου θα πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί, έχοντας πάντα κατά νου την αειφορία. Υιοθετεί τη δημοκρατική και  συμμετοχική διαδικασία λήψης αποφάσεων στο σχολείο. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με διαβούλευση, με συζήτηση, με δημοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται με τέτοιο τρόπο γίνονται σεβαστές από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Η ηγεσία θα πρέπει να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα συνεργασίας ώστε όλο το σχολείο να σχεδιάζει τις δράσεις βελτίωσής του και να τις υλοποιεί με τη συμμετοχή όλων (μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, συνεργατών). 

Τα μαθητικά συμβούλια (5μελές, 15μελές) συνεδριάζουν τακτικά και έχουν λόγο σε πολλά και σημαντικά ζητήματα της σχολικής ζωής. Στα δημοτικά σχολεία δεν υπάρχουν οι μαθητικές κοινότητες, ωστόσο, το Αειφόρο Σχολείο δίνει τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να συμμετέχουν με εκπροσώπους τους σε συζητήσεις που τα αφορούν, ανεξάρτητα από την ύπαρξη νόμων που δίνουν επισήμως αυτές τις δυνατότητες. Επαφίεται στο διευθυντή/διευθύντρια και στους εκπαιδευτικούς να καινοτομήσουν και στον τομέα αυτό.

Οι γονείς συμμετέχουν στη σχολική ζωή, υποστηρίζουν με διάφορους τρόπους το σχολείο, χωρίς όμως να παρεμποδίζουν τη λειτουργία του και χωρίς να προσπαθούν να υποκαταστήσουν τα θεσμικά όργανα της διοίκησης του σχολείου. Υπάρχει στενή, απροκατάληπτη και ισότιμη συνεργασία με την σχολική κοινότητα, τις οικογένειες των μαθητών και τους κοινωνικούς εταίρους-υποστηρικτές. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει επίσης σημαντικό ρόλο στη ζωή του σχολείου με την κατανομή της ετήσιας επιχορήγησης, με την ευθύνη της επισκευής και βελτίωσης των σχολικών κτιρίων, με την υποστήριξη μιας ποικιλίας σχολικών δράσεων, με την αξιοποίηση των σχολικών προγραμμάτων για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των δημοτών, κτλ. Ωστόσο, ακόμη πιο σημαντική είναι η δημοκρατική λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων, οι αποφάσεις του οποίου καθορίζουν ουσιαστικά τη σχολική ζωή. Η δημοκρατική και παιδαγωγική λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων είναι η εγγύηση του αειφόρου σχολείου. Ο αριθμός και η φύση των ποινών που επιβάλλονται, η συχνότητα των βανδαλισμών ή η απουσία τους, το κλίμα μέσα στην τάξη, κ.ά. περνούν μέσα από τη λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων και γι  αυτό είναι καθοριστικός ο ρόλος του.



Γ. Ο περιβαλλοντικός τομέας

Όπως είναι γνωστό, περίπου το 35-40% της ενέργειας στη χώρα μας καταναλώνεται από τα κτήρια. Ειδικά τα σχολικά κτήρια είναι πολύ δαπανηρά όσον αφορά τη θέρμανσή τους διότι σχεδόν κανένα από αυτά δεν κατασκευάστηκε με τις αρχές της οικολογικής δόμησης και της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. Τα σχολεία καταναλώνουν σημαντικές ποσότητες πετρελαίου ή φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας, νερού, χαρτιού, ενώ παράγουν και αρκετά απορρίμματα. Πρόχειρα διαγωνίσματα, λιγόλεπτα τεστ, εξετάσεις, μαθητικά τετράδια, 25-35 βιβλία ανά μαθητή, βοηθήματα, σημειώσεις των εκπαιδευτικών αθροιζόμενα συγκεντρώνουν τεράστια ποσότητα χαρτιού που χρησιμοποιείται σε κάθε σχολείο κάθε χρονιά. Μηδαμινό ποσοστό αυτού του χαρτιού καταλήγει στην ανακύκλωση, με αποτέλεσμα την ασυγχώρητη σπατάλη φυσικών πόρων και κυρίως δέντρων. 
Τα σχολεία είναι, λοιπόν, οργανισμοί στους οποίους παράγονται απόβλητα τα οποία είναι χρήσιμα (χαρτί), ενώ καταναλώνονται σημαντικές ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας, πετρελαίου ή φυσικού αερίου, συμβάλλοντας στη χειροτέρευση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Στη συμβολή των σχολείων στην αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου, θα μπορούσαμε επίσης να περιλάβουμε την κατανάλωση καυσίμου από τη μεταφορά των παιδιών στο σχολείο με τα ΙΧ των γονέων. Γι αυτό η αλλαγή του τρόπου μετάβασης των παιδιών στο σχολείο, με στόχο τη μείωση των καυσαερίων και των αερίων του θερμοκηπίου, βρίσκεται επίσης μεταξύ των στόχων του αειφόρου σχολείου. Ένα πρόγραμμα το οποίο εμπλέκει όλη τη σχολική κοινότητα στην κοινή προσπάθεια για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, για μείωση της σπατάλης και της υπερκατανάλωσης των πόρων, μπορεί να έχει πολλαπλά θετική συνεισφορά και στο περιβάλλον και στο μαθησιακό κλίμα και στην εν γένει ατμόσφαιρα του σχολείου. 

Η διεύθυνση του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/μαθήτριες, οι γονείς και η ευρύτερη σχολική κοινότητα αποτελούν το πεδίο δράσης του αειφόρου σχολείου, με στόχους, τη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών και τη μείωση της σπατάλης πόρων. Η επίδραση του αειφόρου σχολείου δεν περιορίζεται στο στενό πλαίσιο του ίδιου του σχολείου, αλλά επεκτείνεται στον ευρύτερο κοινωνικό του περίγυρο, επιδρά δηλαδή, σε σημαντικό τμήμα της κοινωνίας. Ας σκεφτούμε μόνο πόσο θετική θα ήταν η συνεισφορά του αειφόρου σχολείου, αν όλες οι σχολικές μονάδες της χώρας μας λειτουργούσαν με αειφόρο τρόπο. Πόσο λιγότερη ενέργεια θα καταναλώναμε, πόσο λιγότερα καυσαέρια θα στέλναμε στην ατμόσφαιρα, πόσο πιο ευαισθητοποιημένα και αποφασισμένα παιδιά θα είχαμε δημιουργήσει.

Κριτήρια σχολικής αειφορίας
Υπάρχουν κριτήρια τα οποία προσδιορίζουν «το βαθμό αειφορίας» ενός σχολείου; Υπάρχουν «δείκτες» που υποδεικνύουν την επιτυχία μιας πολιτικής στο σχολείο που ενδιαφέρεται για την αειφορία; 
Ασφαλώς και υπάρχουν τέτοια κριτήρια, τα οποία είναι είτε ποσοτικά είτε ποιοτικά. (βλέπε τους Δείκτες Αειφόρου Σχολείου). 



Πλεονεκτήματα του αειφόρου σχολείου
Το Αειφόρο Σχολείο είναι το μέλλον του σχολείου συνολικά. Είναι ένα αύταρκες, αυτοκατευθυνόμενο, βαθιά φιλοπεριβαλλοντικό σχολείο το οποίο μπορεί να επιτύχει:
  • Μείωση του οικολογικού αποτυπώματος 
  • Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας (εξοικονόμηση πόρων και χρημάτων)
  • Μείωση της κατανάλωσης χαρτιού (εξοικονόμηση πόρων και χρημάτων)
  • Μείωση της κατανάλωσης νερού (εξοικονόμηση πόρων και χρημάτων)
  • Βελτίωση της λειτουργίας του σχολείου ως οργανισμού μάθησης
  • Βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσω της υιοθέτησης μαθητοκεντρικών διδακτικών μεθόδων και προσεγγίσεων.
  • Βελτίωση του επαγγελματικού επιπέδου των εκπαιδευτικών μέσω της ενδοσχολικής συνεργασίας και επιμόρφωσης.
  • Ενδυνάμωση των σχέσεων του σχολείου με την τοπική κοινωνία και τους θεσμοθετημένους φορείς της κοινωνίας
  • Μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας στα σχολεία σχετικά με την μείωση του οικολογικού αποτυπώματος.
  • Βελτίωση της λειτουργικότητας των σχολικών κτηρίων μέσω αλληλεπίδρασης με την τοπική κοινωνία και της υιοθέτησης φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.
  • Βελτίωση της εικόνας και της αυτοεικόνας των ελληνικών σχολείων
  • Συμβολή των σχολείων στην επίτευξη του εθνικού στόχου, της οικο-ανάπτυξης.
  • «Δημιουργία» ευαισθητοποιημένων, ενημερωμένων, δραστήριων, πληροφορημένων, υπεύθυνων και ενεργών μαθητών-πολιτών.
                                                                                                        Απο :  http://www.aeiforosxoleio.gr
Read more »

Αειφορο σχολειο, το σχολειο των παιδιων…

Περνάμε αδιάφοροι δίπλα από λιπόσαρκους Αφρικανούς που πωλούν γυναικείες τσάντες-«μαϊμού», περιδέραια, λαθραία τσιγάρα και πειρατικά cd, και καμιά φορά το μάτι μας σταματά σε μερικά όμορφα ξύλινα αγαλματίδια: καμηλοπαρδάλεις, ελέφαντες, γυναικείες φιγούρες… Κάπου στην τροπική ζώνη της Αφρικής και της Ασίας ξυλοκόποι κόβουν ορισμένα από τα τελευταία μεγάλα δέντρα τικ, εβένου, μαονιού… Ο νους μας δεν συνδυάζει αυτόματα τις δύο εικόνες, ωστόσο είναι και οι δύο μέρος της ίδιας ταινίας τρόμου: η Γη χωρίς τροπικά δάση.
Στην αίθουσα διδασκαλίας τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες συζητούν ένα θέμα που πρότεινε μία συμμαθήτριά τους. Είναι ένα θέμα σχετικό με την οικονομική ζημιά που προκαλούν οι μετανάστες στο λιανεμπόριο, πουλώντας λαθραία και παράνομα είδη στους δρόμους. Κάποιο παιδί ισχυρίζεται πως «όλοι οι ξένοι πρέπει να φύγουν από τη χώρα μας» ή να μην πωλούν παράνομα είδη «μαϊμού». Ο πατέρας του έχει κατάστημα και φοβάται ότι σύντομα θα το κλείσει. «Αυτό είναι απάνθρωπο», αντιτείνει μία μαθήτρια. «Οι άνθρωποι αυτοί προσπαθούν να βγάλουν ένα κομμάτι ψωμί, για να μην πεθάνουν από την πείνα». «Και γιατί θα πρέπει να κόβουν τα δέντρα της Αφρικής ή της τροπικής Ασίας, για να πωλούν χειροτεχνήματα στην Ελλάδα;», αναρωτήθηκε ο τρίτος μαθητής.
Η συζήτηση είχε πάρει διαφορετική κατεύθυνση, καθώς η καταστροφή του τροπικού δάσους δεν συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των παιδιών. «Καλύτερα να κοιτάζουμε τα δικά μας προβλήματα παρά να συζητάμε για δάση που βρίσκονται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά», πρότεινε κάποιο. «Μήπως τα δικά μας προβλήματα έχουν σχέση με το πρόβλημα της καταστροφής των τροπικών δασών;», ρώτησε ο καθηγητής τους.
Σε έναν από τους μεγαλύτερους νομούς της Ελλάδας, από τα 161 προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιήθηκαν στα Δημοτικά και τα νηπιαγωγεία κατά τη σχολική χρονιά 2009-2010, μόνο τα 12, δηλαδή ποσοστό 7,5%, έχει σχέση με το δάσος. Αντίστοιχα ποσοστά πιθανότατα παρουσιάζουν όλοι οι νομοί της χώρας. Γνωρίζουμε επίσης ότι σε κάθε σχολείο, όπου υλοποιούνται προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, μόνο ένα μικρό ποσοστό των μαθητών συμμετέχει σε αυτά. Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει μικρή πιθανότητα για τα παιδιά σχολικής ηλικίας να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το θετικό ρόλο του δάσους στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και στη διατήρηση ενός ανεκτού βιοτικού επιπέδου ζωής για τους σημερινούς και μελλοντικούς κατοίκους του πλανήτη μας. Πώς μπορούν, λοιπόν, τα παιδιά του σχολείου να αποκτήσουν όχι μόνο γνώσεις, αλλά και κατάλληλη συμπεριφορά, ώστε να προστατεύουν τα δάση και γενικότερα το περιβάλλον;
Το «βραβείο αειφόρου σχολείου» είναι ένας διαγωνισμός μεταξύ σχολείων με στόχο το συνολικό «πρασίνισμα» του σχολείου. Αποτελεί πρωτοβουλία του συμβουλίου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Κύρια επιδίωξη είναι η ενσωμάτωση της ιδέας της αειφορίας σε κάθε πλευρά της ζωής του σχολείου, δηλαδή στη διοίκηση, στη μαθησιακή διαδικασία, στη διαχείριση των κτιρίων, στις μετακινήσεις, στις σχέσεις του σχολείου με τη σχολική κοινότητα, στον τρόπο που καταναλώνεται η ενέργεια κτλ. Χορηγοί του «βραβείου αειφόρου σχολείου» είναι η Wind και το ίδρυμα Μποδοσάκη. Για περισσότερες πληροφορίες και για δηλώσεις συμμετοχής των σχολείων, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα:www.aeiforosxoleio.gr.
Μία αξιόπιστη απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι το αειφόρο σχολείο. Είναι το σχολείο όπου τα παιδιά μαζί με τις γνώσεις αποκτούν και εμπειρίες. Βιώνουν μέσα από την εμπειρία εκείνα που διδάσκονται και ασκούνται στην εκδήλωση της κατάλληλης συμπεριφοράς. Θα μπορούσε αυτό να γίνει μέσα από τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης; Iσως, όμως, αυτά είναι πολύ λίγα και πολύ απομονωμένα μέσα στο σώμα του σχολείου. Πέραν τούτων, μεγάλο μέρος των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης είναι περισσότερο θεωρητική κατάρτιση, βιβλιογραφική έρευνα, μια σειρά από παιχνίδια και συζητήσεις για μια μικρή ομάδα παιδιών σε κάθε σχολείο. Ολο αυτό το σύστημα θα πρέπει να δώσει τη θέση του στην εποχή του αειφόρου σχολείου. Το αειφόρο σχολείο είναι εκείνο που υλοποιεί ό,τι διδάσκει. Είναι το σχολείο που αναπτύσσει την κριτική σκέψη, την ικανότητα να θέτουμε ερωτήσεις και να ψάχνουμε για τις απαντήσεις. Είναι εκείνο όπου τα παιδιά μαζί με τους δασκάλους και τους γονείς τους δρουν και δεν θεωρητικολογούν, εμβαπτίζονται στην εμπειρία, υλοποιούν συγκεκριμένα σχέδια στην πράξη και όχι απλώς πάνω στο χαρτί.
Τα παιδιά στο αειφόρο σχολείο θα μάθουν για τα δάση, για την προσφορά τους στον άνθρωπο και τον πολιτισμό, για την αυθύπαρκτη αξία τους, για το χώρο και την κατοικία που προσφέρουν σε εκατομμύρια είδη φυτών, ζώων, εντόμων. Θα παίξουν τυφλόμυγα στο δάσος, θα αγκαλιάσουν τα δέντρα, θα υπολογίσουν τη διάμετρό τους, την ηλικία τους, θα μάθουν να ξεχωρίζουν ορισμένα κοινά είδη δασικών δέντρων. Δεν θα μείνουν, όμως, εκεί. Δεν θα επιστρέψουν κουρασμένα και ευχαριστημένα στο σπίτι τους, για να συνεχίσουν την επόμενη ημέρα τη ζωή τους «ως συνήθως». Τα παιδιά του αειφόρου σχολείου θα συζητήσουν, θα επινοήσουν, θα προτείνουν, θα σχεδιάσουν, θα οργανώσουν και θα υλοποιήσουν συγκεκριμένες δράσεις, ώστε να μειώσουν τη δυσμενή επίπτωση των καθημερινών τους δραστηριοτήτων στο περιβάλλον.
Τα παιδιά ασφαλώς πρέπει να μάθουν να εκτιμούν και να απολαμβάνουν το ωραίο, τους ωραίους πίνακες, τα ωραία γλυπτά και ακόμη περισσότερο τη λαϊκή τέχνη. Ωστόσο, όταν τα ξύλινα γλυπτά προέρχονται από τροπικά δάση που υποχωρούν άτακτα μπροστά στο αλυσοπρίονο, όταν για τα πολυτελή έπιπλα που γεμίζουν τα σαλόνια μας αποψιλώνονται τεράστιες εκτάσεις τροπικών δασών, τότε ψάχνουμε για άλλες εκφράσεις της τέχνης και για άλλα υλικά. Οταν σε κάθε σχολείο με τη μορφή των φωτοτυπιών καταστρέφονται κάθε χρόνο ολόκληρα δάση, θα πρέπει να βρούμε τρόπους να σταματήσουμε την καταστροφή. Να πούμε όχι στη σπάταλη χρήση φωτοτυπιών. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, οι ιστοσελίδες, οι φορητοί υπολογιστές, οι μικρές φορητές μνήμες κάνουν την ανάγκη των φωτοτυπιών όλο και μικρότερη. Μειώνοντας τις φωτοτυπίες, μειώνουμε τον αριθμό των δέντρων που κόβονται, για να γίνουν χαρτί.
Τα παιδιά θα πρέπει να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τα τεχνητά δάση και θα πρέπει να θυμούνται πάντα να ψάχνουν τις ετικέτες στα έπιπλα που αγοράζουν. Μπορούν να ζητούν πληροφορίες για την προέλευση του ξύλου. Προέρχεται από πρωτογενή δάση ή από τεχνητά;
Στο σχολείο τους φτάνουν συχνά πληροφορίες για προγράμματα δενδροφύτευσης ή για ομάδες ανθρώπων που εθελοντικά αναλαμβάνουν να επιτηρούν μία περιοχή για την εκδήλωση πυρκαγιάς. Σε αρκετά σχολεία συνεργάστηκαν οι γονείς με τα παιδιά τους και πέρασαν αρκετές ώρες στα δασικά παρατηρητήρια. Μέσα στη σκοπιά έμαθαν μαζί να διαβάζουν το χάρτη, να προσανατολίζονται, να χρησιμοποιούν τα κιάλια, το γουόκι-τόκι. Εμαθαν ότι είναι ωραίο να βρίσκονται μαζί για ένα ευγενικό σκοπό, αφήνοντας για λίγο στην άκρη τις κλασικές ερωτήσεις «τελείωσες τα μαθήματά σου;», «τι ώρα έχεις φροντιστήριο;», ή «τι πήρες στο διαγώνισμα;».
Σε ένα δημοτικό σχολείο που βρισκόταν πολύ κοντά σε αλσύλλιο, τα παιδιά ζήτησαν τη βοήθεια των δασκάλων, των γονέων και του δημάρχου, για να περιποιηθούν και να βελτιώσουν αυτό το δασάκι. Εστειλαν επιστολές με τα απαραίτητα ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, ωστόσο αυθεντικές.
Σε λίγο τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Τα γέρικα και ταλαιπωρημένα από την έλλειψη νερού δέντρα, οι θάμνοι με τα σκουπίδια ανάμεσα στα κλαδιά τους, το ταλαιπωρημένο γρασίδι, οι σπασμένες και αναποδογυρισμένες πλάκες στα μονοπάτια, σιγά-σιγά άλλαξαν, καθώς τα παιδιά μαζί με τους μεγάλους άρχισαν τις επεμβάσεις τους. Ο δήμος έστειλε ένα συνεργείο, για να βοηθήσει τα παιδιά να μαζέψουν τα σκουπίδια, το γειτονικό φυτώριο δώρισε μερικά μικρά δέντρα, ο δήμος αγόρασε περισσότερα, οι γονείς έφεραν σκαλιστήρια, ο γεωπόνος επισκεύασε το χαλασμένο υπόγειο δίκτυο αυτόματου ποτίσματος… Μέσα σε λίγους μήνες το δασάκι ήταν αγνώριστο: ήταν ένα ωραίο, μικρό και υγιές δάσος.
Τα παιδιά ένιωσαν υπερήφανα και προχώρησαν ακόμη περισσότερο. Υιοθέτησαν το δασάκι, του έδωσαν ένα δικό τους όνομα, κρέμασαν πινακίδες με τα ονόματα των δέντρων και συμφώνησαν να το επισκέπτονται μία φορά την εβδομάδα σε μικρές ομάδες, για να το φροντίζουν. Να μην ξαναγίνει ποτέ όπως ήταν πριν, να μην ξαναρθεί στο προηγούμενο χάλι. Μάλιστα «θυσίασαν» και δύο από τους σχολικούς περιπάτους και τους αξιοποίησαν μέσα στο δασάκι τους, για να το ευχαριστηθούν, να το περιποιηθούν, να ακούσουν τα πουλάκια που κελαηδούσαν στα κλαδιά των δέντρων.
Τώρα πια τίποτε δεν σταματούσε τα παιδιά! Αποφάσισαν να συμμετάσχουν στη δενδροφύτευση που προγραμμάτισε η Δασική Υπηρεσία και κάλεσαν ένα δασολόγο να τους διδάξει και να τους δείξει πώς φυτεύεται σωστά ένα δέντρο. Ζήτησαν από την διευθύντρια και τους δασκάλους τους να πάνε μία ημερήσια εκδρομή στον κοντινό Εθνικό Δρυμό, για να μάθουν περισσότερα για το δάσος, να γνωρίσουν περισσότερα δέντρα, να ακούσουν διαφορετικά κελαηδίσματα. Ετσι, έμαθαν πολλά «δασικά» τραγούδια και συνέβαλαν να μειωθεί, όσο μπόρεσαν τέλος πάντων, το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ολα αυτά θα ήταν ένα παραμύθι επιστημονικής φαντασίας ή σκέτης φαντασίας, αν δεν ήταν όλα αληθινά. Το αειφόρο σχολείο αυτό θέλει να κάνει: να μάθει στα παιδιά να τραγουδούν μαζί με τα πουλιά.
*Ο κ. Δημήτριος Καλαϊτζίδης είναι δρ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, πρόεδρος του Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.
Read more »